Missie geslaagd, weer op de terugweg. - Reisverslag uit Astrakhan’, Rusland van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu Missie geslaagd, weer op de terugweg. - Reisverslag uit Astrakhan’, Rusland van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu

Missie geslaagd, weer op de terugweg.

Blijf op de hoogte en volg Ton

25 Oktober 2017 | Rusland, Astrakhan’

Zondagmorgen stonden we 0p met een stralende zon aan de hemel. Onze eerste gang was lopen, we waren blij even de auto niet nodig te hebben, naar onze contactpersoon bij wie we een kerkdienst zouden beluisteren. Na de goede dienst hebben we met elkaar de middagmaaltijd mogen gebruiken, die we ons ook goed hebben laten smaken. In de middag zijn we na een wandeling, het was ruim 23 graden, weer naar ons hotel vertrokken waar we in de avond zelf nog weer een kerkdienst hebben beluisterd.
Deze keer behoefden we niet vroeg op en konden nog gebruik maken van het ontbijt en vertrokken we om 8.00 uur om de reis verder te vervolgen met een stralende zon boven ons hoofd. Onze eerste zorg was om geld te wisselen bij de bank. Dat bleek achteraf nog een heel gebeuren, na bij verschillende banken langs geweest te zijn kwamen we twee lokale inwoners tegen die ook naar de bank moesten om geld te wisselen wel met ons wilde meerijden om aan te wijzen waar we moesten zijn. We mochten bij de kassa zelfs voorgaan en daarna konden we verder. Ons volgende probleem was om voor onze bussen dieselolie te tanken, we waren al gewaarschuwd dat diesel heel erg beperkt te verkrijgen was, na genoeg al het verkeer rijdt daar op gas. Na het bezoeken van het ene na het andere tankstation bezocht te hebben zonder resultaat kwamen we uiteindelijk bij een station waar een medewerker wel een adres wist waar we diesel konden krijgen, de betreffende prive persoon vroeg veel te veel voor de diesel maar we wisten er behoorlijk wat af te praten, tot plotseling zijn vrouw op kwam draven en na nogmaals opnieuw onderhandelen kwamen we er niet uit en zijn we zonder diesel vertrokken, met een nog groter probleem om de volgende plaats te bereiken. Uit eindelijk bereikten we toch de volgende plaats maar wel met het zelfde probleem, geen diesel. Ook hier weer iemand die wel een adres wist en ons wederom bij een particulier adres bracht, hier werd onder handeld met man en vrouw een konden we diesel kopen voor een redelijke prijs. Het tanken was een feest mevrouw kwam aansjouwen met 10 tankjes van 10 liter diesel en goot deze via een trechter in de beide tanken. Na de tipgever beloond te hebben met een pakje siroopwafels, namen we afscheid en vertrokken met twee volle tanken waarmee we in elk geval de grens naar Kazachstan konden halen waar we weer volop diesel kunnen tanken.
Onze pauze om te eten was bijzonder fijn, we zaten heerlijk op onze stoelen in de zon terwijl onze kok een heerlijke maaltijd aan het maken was. Na de maaltijd mochten we in Gods Woord lezen en hem in gebed danken voor Zijn goede zorgen van de afgelopen dagen en Hen vragen ons op onze reis naar huis verder te bewaren.
Na de maaltijd vertrokken verder naar de grens van Uzbekistan en Kazachstan. De routen viel niet echt mee, we hadden grote vertraging vanwege zeer slechte wegen of liever gezegd geen wegen. een wegdek met meer gaten, kuilen en weinig of asfalt meer deed ons niet harder rijden dan ongeveer 25 km per uur. Uiteindelijk kwamen we bij de grens aan omstreeks 21.05 uur, vele uren later dan we gedacht hadden. Tot onze verbazing was het gesloten hek snel open toen we zeiden toeristen te zijn. Op weg naar huis. We werdenbijzonder vriendelijk behandeld en kregen overal voorrang we werden zelfs door de douane overal heengebracht, zelfs rijen mensen bij de loketten werden gemaand om ruimte voor ons te maken. Tot onze verbazing waren we in tijd van twee en een halfuur de grenspost van Uzbekistan en Kazachstan gepasseerd, Het woord toerist leek deze keer een bijzondere uitwerking te hebben. Uiteindelijk hebben we vlak bij de grens een slaapplaats gevonden.de een sliep in de bus de ander in een daktent op de bus en de andere twee samen in een grotere bus, Omdat het laat geworden was besloten we niet om 4.30 uur uit de. veren te gaan maar pas om 6.30 opgestaan en vertrokken we om 7.00 uur. We. Vertrokken met zelfde slechte weg als de avond ervoor, nu nog ruim 89 km zeer slecht plaveisel om weer op een redelijk goede straat te komen.vandaag zien onderweg grote groepen kamelen op de steppe lopen als ook schapen en koeien met of zonder herder.
Uit eindelijk een goede weg waar we weer meer konden opschieten. Tussen de middag heeft onze kok een voortreffelijke maaltijd van macaronie voorgezet. Daara de reis richting Rusland voort gezet, ook deze keer helaas weer slechte wegen waardoor je als een dronkenman je weg op de weg moet zien te vinden, de bedoeling is om vanavond nog Rusland binnen te komen zodat we dit bericht van de afgelopen dagen weer op de blog kunnen zetten omdat we dan weer internet hebben. De fouten in dit stukje zijn het gevolg van het zeer slechte wegdek.
Bij de grens met Rusland aangekomen is deze zeer voorspoedig verlopen. We kwamen aan om 21:50 en de eerste auto was al om 23:10 in Rusland. En de tweede auto volgde zo`n 15 minuten later.
We gaan nu eerst slapen om morgen weer mooi op tijd te kunnen gaan rijden.
Met vriendelijke groeten van het "stan"-Team

PS: De foto`s die wij er bij proberen te plaatssen komen bij het reisverslag van voorbereidingen te staan en het lukt ons niet om ze bij het laaste reisverslag te krijgen. Toch hopen wij dat jullie ze daar ook kunnen vinden. Groet Ton

• 25 Oktober 2017 - 20:54

Jose:

Dappere mannen,

Steeds weer voel ik eem intens gevoel van respect dat jullie dit weer met elkaar doen.
    Jullie gaan ervoor in het vertrouwen dat God jullie leidt.
    Ik ben dankbaar te lezen dat jullie weer op de terugweg zijn.
    Ik wens jullie een behouden terugreis en Gods onmidbare zegen.

Hartelijke groeten,

José

• 25 Oktober 2017 - 21:13

Ton Van Maanen (HVVC):

• 25 Oktober 2017 - 21:41

Jan De Bruin:

Bidden jullie een veilige reis naar huis toe.
    Weet dat je wordt verwacht!
    SJHALOOM

• 25 Oktober 2017 - 22:37

Albert De Boer Urk :

dag vrienden in het Oosten. helaas konden wij niet bij het inladen van jullie in Urk aanwezig zijn. Gisteravond bestuursvergadering van de Stichting gehad, en ik heb de vrienden hier verteld jullie wederwaardigheden op jullie verre reis.
    wij allen zien met verbazing aan , wat jullie er voor over hebben om de mensen daar van goede Bijbels en lectuur te voorzien. Het bestuur zou weer een dia avend later willen beleggen , om jullie ervaringen te hren. verder nog een goede thuisreis, en een behouden aankomst in Nederland. Allen heel veel sterkte toegewenst. Albert de Boer Urk

• 25 Oktober 2017 - 22:40

Annie Depater:

Fijnweer wat te horen. Voorzichtig en een veilige. Reis. Nog

• 26 Oktober 2017 - 09:41

P.Pols:

Een hartelijke groet van de Uden evangelisatiepost, voortdurend in de gebeden is er aan jullie gedacht.

Voor het goede bericht van de geslaagde missie danken wij de Heere, en bidden voor uw veilige thuiskomst.
    Uden.

• 26 Oktober 2017 - 18:10

Jan En Joke :

Heel hartelijk bedankt wat jullie gedaan hebben voor onze jongens!!!
    Goede terug terug reis en behouden thuiskomst!