Zondag en maandag in Voroneshj - Reisverslag uit Voronezj, Rusland van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu Zondag en maandag in Voroneshj - Reisverslag uit Voronezj, Rusland van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu

Zondag en maandag in Voroneshj

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 April 2019 | Rusland, Voronezj

Vanmorgen vroeg zijn we weer vertrokken bij het gastgezin van de dominee, die ons de afgelopen dagen zo gastvrij onderdak heeft verleend. En is er dus tijd om onder het rijden weer een bericht te maken. Deze keer wat uitgebreider dan het vorige bericht. Soms is de digitale techniek weerbarstig.

De zondag, eerste paasdag hebben we een tweetal diensen meegemaakt. De stad Voroneshj heeft een drietal kerken die tot het zelfde verband behoren. Een centrale kerk en twee kerken die daaruit zijn voorgekomen. Het is de gewoonte om kerken niet te groot in ledental te laten worden, zij de dominee desgevraagd. In een naburig dorp, wat ook onder Voroneshj valt woont een van de dominees en is er ook een kerk. Dat was onze thuisbasis. De zondagmorgen hebben we dan ook in deze kerk doorgebracht. Een dienst van drie uur, maar die zeker niet verveelde. Altijd weer is het hoge muzikale gehalte indrukwekkend. Prachtig piano en vioolspel, goede zangstemmen, waar de hele en halve noten vaardig werden afgewisseld. Zelfs meerder boven en onderstemmen werden gehoord. Door de plaatselijke gemeente wordt een bijdrage aan de dienst zeer gewaardeerd. Daarom heeft Jos met behulp van de tolk gesproken over de Emmausgangers. Met elkaar hebben we enkele liederen gezongen, waarvan ook een psalm. Het laatste lied wat we als 4 mannen zongen heeft een melodie van een ook daar bekend lied en werd meertalig en meerstemmig ingezet. Op deze manier ervaar we soms werklijk de gemeenschap er heiligen, ondanks taal barrière en cultuurverschillen. Een viertal mannen hebben in deze dienst een korte preek gehouden, kinderen, jeugd maar ook individuele mensen deden een bijdrage. Indrukwekkend was het getuigenis van een jonge vader die vertelde dat Christus in zijn hart was opgestaan.
Na de dienst was het een gezamenlijke maaltijd. Overigens, het gezamenlijk eten is wel de rode draad in het verblijf. Het kan zo maar zijn dat je een keer of vier / vijf eet op een dag. Wegspoelend met flinke kommen thee. Het is dus goed te beseffen, dat als het lekker is, je nog een gaatje moet overhouden voor de volgende maaltijd. Want dat kan al weer snel zijn.

De avond van deze paaszondag hebben we doorgebracht in de centrale kerk in de stad. Daar was een evangelisatiedienst. Korte bijdragen van de dominee werden afgewisseld met een werkelijk prachtig spelend strijkorkest, allen leden van de gemeente. Hier hebben wij de zelfde bijdrage geleverd aan de dienst. Geweldig hoe bij het laatste gezang het volledige strijkorkest de juiste toonsoort opnam en gelijks stemde met de vleugel en ons gezang en zo ook de hele gemeente. Na het gezamenlijk eten en theedrinken in de kerk, hebben we dat nog eens over gedaan bij onze gastvrouw en was de dag ten einde.

Maandag.

De maandag was een dag van kennismaking met de stad. Wat een grote stad! Gelegen aan een groot meer, met een rijke geschiedenis van scheepsbouw. Tsaar Peter de Grote heeft Hollanders en Duitsers uitgenodigd om scheepsbouw te ontwikkelen. Dit was in Voronesj. Aan de kade ligt ook een replica van een gelijkend VOC schip. Aardig was dat er dicht bij dat schip een Russisch orthodoxe kerk stond, waar rond 12 uur een soort carillon speelde. De speelman nodigde ons uit in de toren om het zelf ook eens te proberen. De stadbewoners zullen zich afgevraagd hebben wat dit moest voorstellen. Het was een leuke ervaring. Na nog enkele van de vele oorlogsmonumenten te hebben bekeken zijn we terug gegaan naar ons gastgezin. Daar wachtte de onvermijdelijke maaltijd. Want na deze maaltijd ging de reis twee uur van de stad vandaan naar een opvang centrum voor verslaafden. Dit centrum heeft een bijzondere historie. De vader van een van de dominees was vanwege het geloof in de gevangenis. Daar ontmoette hij een verslaafde die tot geloof is gekomen. Deze man is nu een vooraanstaand man in een kleine gemeente. Deze gemeente is vooral ontstaan doordat deze ex verslaafde zijn oude vrienden heeft opgezocht en heeft verteld van zijn bekering. Dit is tot zegen geweest. Nu heeft deze man, Paul is zijn naam, een centrum waar hij verslaafden helpt en hierbij letterlijk Woord en daad aanbied. De wens is om een tweede gebouw te bouwen, een klein boeren bedrijf waar men kan werken en vanuit de inkomsten zich kan bedruipen. Terug in het centrum is daar nog een korte dienst gehouden met gebed, zingen en is ons gevraagd een korte bijdrage te leveren door iets te zeggen, wat we graag wilden doen vanuit Jesaja 53. Een uitstekende maaltijd, bestaande uit eenvoudige middelen als tomaat, bosuitjes, komkommer en heerlijk varkensvlees van de bbq, de Shaslik, zijn we huiswaarts gegaan. U begrijpt dat ook daar vanzelf de tafel weer gedekt stond.

Na een goede nachtrust en een ontbijt met pannenkoeken, een lekke band en het thuisbrengen van de tolk nu op weg, waar we aan het eind van de dag verslag hopen te doen wat ons deze dag heeft gebracht.

Hartelijke groet,

Renee, Jelle, Ton en Jos.

• 30 April 2019 - 16:07

Mary-Ann:

Zo dat waren muzikale dagen. Mooi en weer een paar kilo meer gewicht als ik je verslag lees.

Alle goeds,

Mary-Ann

• 01 Mei 2019 - 14:00

Stichting Hulp Aan Verdrukte En Vervolgde Christenen :

Hallo mannen, dat klinkt geweldig allemaal. Is er een filmpje van jullie gezang? ik ben benieuwd.

• 02 Mei 2019 - 19:20

Riënne Van Der Bolt:

Hallo Ton,
    Wat een prachtig, indrukwekkend verslag! Dank je wel! We hebben zondag in de kerk in Uden voor jullie gebeden. Hele goede reis toegewenst!

hartelijke groet,
    familie van der Bolt