Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenie. - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenie. - Reisverslag uit Sibiu, Roemenië van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu

Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenie.

Door: Geertrui

Blijf op de hoogte en volg Ton

17 November 2021 | Roemenië, Sibiu

Goede avond volgers,

We hebben vandaag verschillende grenzen probleemloos gepasseerd en tot nog toe een voorspoedige reis. We vertrokken dus uit Polen vanmorgen: Lotnisko Kaniow en via Slowakije door het Tatra gebergte. Toen van Hongarije naar Roemenië. Bij Apatfalva zijn we de grens over gegaan en lieten we de paspoorten zien. René moest zijn QR-codes ook laten zien. De achterdeur gaat weer open. Het hengsel van de vama tas zat er tussen. Onderweg kreeg ik op het dashboard te zien, dat de achterdeur niet goed dicht zou zitten. Gestopt en goed aangedrukt en toen ging hij goed dicht maar nog niet open. Toen ik het warme eten ging verzorgen, hebben de mannen , dat probleempje verholpen. Het eten vanmiddag lekker buiten aan een picknicktafel kunnen nuttigen in de zon en zonder jas. Het was een bloemkoolsalade vooraf en de tweede gang was met satésaus, gebakken eieren, kroepoek en sla erbij, nou dan is het niet moeilijk raden meer. Maar ik vond het grappig hoe mijn wederhelft het vertelde tegen de 2 Vossen door het bakkie. Ik zal kijken of de chinees al uit de koelkast wil komen. Leuk toch! Een toetje hebben we ook nog op met rode vruchtjes, die we gisteren vergeten waren en toen weer retour de koelkast in gingen.
Onderweg zie je van alles natuurlijk als je je ogen als bijrijdster (heb ook gereden hoor)in mijn geval de kost kunt geven.
Mooie kerken, mooie houten huizen, prachtige villa’s toen we net in Roemenië waren, begraafplaatsen met heel veel herfstchrysanten op de graven in een stuk of 5 voor ons bekende kleuren. Als ik wit in dit geval meereken. Maar in Hongarije zag ik wat bijzonders op een begraafplaats: weinig bloemen maar stenen en rechtopstaande stenen mensfiguren. Zoals je van deeg poppetjes uitsteekt om koekjes te bakken, maar dan in het groot en van steen. Glad en plat aan de voor en achterkant en ongerveer 10 cm dik. Nu zie ik een verlicht kruis in de lucht maar de kerk zelf niet, omdat het donker is. De zon ging al vroeg onder en voor vijven was het echt al donker. Maar het is hier ook een uur later dan in Nederland.
De kerken en huizen zie je in deze Oost-Europese landen in tal van kleuren beschilderd.
We hebben vandaag ook verschillende reetjes gezien en koeien met grote horens en paarden en ganzen. Gisteren zag ik een heleboel witte reigers, die mooi uitkwamen in het groene gras of wat het ook was.
Op dit moment hebben we 930 km gereden vandaag en hopen we zo weer aan de pomp te gaan tanken voor we Moldavië in gaan. Het worden er 1000 waarschijnlijk.
De wegen zijn prima en daardoor schieten we goed op.

Tot morgen en we wensen jullie nog een fijne avond toe!

• 17 November 2021 - 21:20

Eduard:

We waiting for you here in Moldova!!!
    Just let us now approximatively when.
    Blessings, EDward

• 17 November 2021 - 22:00

S. Eggebeen:

Geertrui, wat genieten we van jou mooie verslagen. Je kunt wel schrijfster worden.
    Fijn dat de wegen zo goed zijn. Dan kun je inderdaad km maken.
    Welterusten en goede reis morgen.
    Groetjes aan allemaal,
    Otto en Santien

• 17 November 2021 - 22:11

Mary-Ann:

Het is een mooi verhaal tot nu toe. Jullie kunnen wel een reisorganisatie beginnen als ik dit alles lees.

Groet voor jullie allemaal

• 17 November 2021 - 22:37

Jelle De Pater :

Een mooi verslag en een mooie reis. Ik lees het met genoegen en voel de kriebels opkomen als ik lees welke grenzen er ondertussen al over gegaan zijn.
    Bij mij komt het verlangen om zelf ook een dergelijke reis te maken.
    Jullie allemaal nog een goede reis toegewenst en een goede thuiskomst.

• 18 November 2021 - 07:35

José:

Wat fijn dat we door de verslagen zo een beeld krijgen van jullie voorspoedige reis.
    Dank hiervoor en een goede (reis-)dag.

• 18 November 2021 - 08:15

Matthijs Tersteeg:

Fijn om te lezen dat de reis voorspoedig verloopt! Ik kijk uit naar de verslagen die komen gaan.

Fijne dag!

• 18 November 2021 - 08:38

Govert Van Bezooijen:

Ziet er prachtig uit, wat een avontuur. Goed dat alles voorspoedig gaat. Succes vandaag.