Aangekomen in Moldavië - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu Aangekomen in Moldavië - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Moldavië

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 November 2021 | Moldavië, Chisinau

beste medereizigers,

Het is vandaag de dag, dat we op onze bestemming zijn aangekomen.
Na een goede nachtrust zijn we vanmorgen weer om 7.00 uur opgestaan om om half 8 te kunnen gaan rijden.
Het was een mooie en rustige trip naar de grens waar we zo’n 2 uur over gedaan hebben. Onderweg hebben we van alles gezien. Veel fruit, waaronder appels en peren maar ook bramen en frambozen velden en dan natuurlijk niet te vergeten de vele druiven wijngaarden, die we gezien hebben.
Ook zijn we nog verschillende Kolchozen (staatsboerderijen) langs gereden en dat blijven indrukwekkende boerderijen, die van de gemeenschap (lees het hele dorp) zijn.
Ook mochten we iets meemaken, dat we nog niet eerder ervaren hadden en dat is een dubbeldeks brug waarbij het spoor bovenover ging en wij met de auto’s reden daar onderdoor en zo gingen we gezamenlijk het water over.
Aangekomen bij de grens tussen Roemenië en Moldavië was het best rustig. We hadden 1 auto voor ons maar na verloop van tijd stond er een file (hele rij) achter ons.
Het was namelijk zo, dat ze voor onze humanitaire goederen toch wel wat formulieren wilde hebben en die moesten nog worden ingevuld. En dat valt niet allemaal mee in de Roemeense taal, die we niet machtig zijn.
Maar gelukkig hadden we nog een oud formulier vanuit Rusland waar veel overeenkomsten waren en zo konden we met behulp van de douane beambten toch de formulieren goed invullen.
Dus na enkele uren waren we zover gereed, dat we de grens over mochten en we onze reis naar Durlesti (Chisinâu) vervolgen.
Aangekomen op plaats van bestemming werden we hartelijk onthaald door Eduard met echte koffie en die hebben we ons heerlijk laten smaken.
Na de eerste kennismaking hebben we de goederen en de lectuur gelost en Pastor Eduard was er zichtbaar blij mee.
Toen we leeg waren zijn we met Eduard meegegaan naar het gasthuis waar twee kamers in gereedheid zijn gebracht en waar op onze komst is gerekend.
Na een heerlijke douche zijn we fris om 18.00 uur aan het diner aangeschoven en hebben we met elkaar gesproken over kerken en geloof in de verschillende culturen o.a
Na het diner nog op traditionele wijze met elkaar thee gedronken. En toen was het echt tijd om ons weer ter ruste te begeven.
We hebben het programma voor morgen doorgesproken maar daar hopen we jullie morgen meer van te vertellen.
Groeten van ons vieren en hopelijk tot morgen.

• 19 November 2021 - 21:28

Louwe Kater:

Beste vrienden, wat een mooie trip. Goede reis, en Gods zegen. Beste groet, Louwe

• 19 November 2021 - 22:38

René En Janneke:

Beste reizigers, fijn dat jullie op de plaats van bestemming aangekomen zijn! We hopen dat deze middelen tot Zegen mogen zijn voor de mensen daar.

• 20 November 2021 - 13:28

Anita:

Fijn dat jullie aangekomen zijn in Moldavie. Wat een gedoe bij de grens zeg, maar het is gelukt! Op hoop van zegen!

• 20 November 2021 - 14:26

Fam EJ Ten Brinke:

Mooi, weer aangekomen! Dankbaar! Wat een bijzondere reis altijd weer he. Zelf heb ik 10 jaar vrijwilligerswerk gedaan in Roemenië. Altijd weer prachtig om te lezen. Jullie komen er altijd weer over de grens he.
    H groet !

• 20 November 2021 - 19:42

José:

Ik ben dankbaar dat jullie veilig zijn aangekomen!