Naar het oosten - Reisverslag uit Reya, Oekraïne van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu Naar het oosten - Reisverslag uit Reya, Oekraïne van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu

Naar het oosten

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Januari 2024 | Oekraïne, Reya

Vandaag een bericht, niet geschreven in Oekraïne, maar vanuit het natte Nederland. Onze vrienden onderweg zijn inmiddels in een gebied aangekomen waar internetverbinding, GSM en alle andere communicatiemiddelen niet meer gebruikt mogen worden en al snel uitgeschakeld moeten zijn. Maar na telefonisch en digitaal bijgepraat te zijn kunnen we toch een inkijkje geven in de gebeurtenissen van deze dag.

Vanmorgen om 5.00 uur zijn onze vrienden vertrokken richting het oosten (om het verhaal leesbaar te houden schrijf ik verder in ‘we/wij’). Op de afgesproken plek in Zhitomyr hebben we afgesproken met Irina Linnyk die met ons mee zal gaan richting de omgeving van Kramatorsk. Het einddoel van vandaag is Slavjansk, zo’n 800 km rijden. Samen met Irina en nog een aantal van begeleiders is de reis aangevangen, als eerste richting Kiev en Charkiv. Het weer is grijs, sneeuw en ijzel. In de omgeving van de grote stedenis hier en daar oorlogsschade te zien aan gebouwen. Ook zien we steeds meer legervoertuigen, road-block en wachtposten langs de weg. De weg is steeds meer een sneeuw en ijsbaan. Dit zorgt nog even voor een paar uur oponthoud, maar gelukkig gaat de reis langzaam maar gestaag verder richting het oosten. De verkeersborden zijn onleesbaar gemaakt. Iets wat we in eerdere reizen ook al hebben gezien.

De kwaliteit van de wegen is wisselend, stukken met meer gaten, maar ook goede stukken. Hoe verder de reis vordert, hoe meer het wegdek bestaat uit sneeuw, ijs en zand. Het ijzelt zo erg dat de ruiten van tijd tot tijd van ijs ontdaan moeten worden. We hopen voor 21.00 lokale tijd aan te komen. Vanaf 21.00 uur is de avondklok van toepassing. Dat betekent dat we niet meer onderweg mogen zijn en dat alle communicatiemiddelen niet meer gebruikt kunnen worden. Ook komen er, hoe verder we naar het oosten komen, steeds meer regels bij. Inmiddels, met nog 100 km te gaan, mogen we niet meer stoppen onderweg, alleen om te tanken of bij een militair checkpoint. We mogen ook niet meer met groot-licht rijden. Ook moeten we de bermen mijden in verband met gevaar voor mijnen en explosieven. Hoewel de sfeer onderling goed is, is het beklemmende gevoel van oorlog en gevaar op de achtergrond aanwezig.

We hopen snel aan te komen in Slavjansk, mogelijk zijn we daar al als u dit leest. Morgen hopen we van hieruit naar verschillende plaatsen te gaan om de hulppakketten uit te delen. Ook zullen we dan wat meer zien van de omgeving, nu is het donker. Graag doen we daar morgen verslag van. Bij leven en welzijn. Woorden die gemakkelijk worden uitgesproken, maar in een gebied als dit toch een diepe betekenis hebben. Dank voor uw gebed en de belangstelling die we ervaren!

Graag tot morgen.

Jos van Maanen, namens de reizende vrienden.

• 04 Januari 2024 - 20:40

Miep Houtman:

Fijn dat we jullie verslag mogen lezen.

Ga met God en Hij zal bij jullie zijn!

• 05 Januari 2024 - 08:50

Nelly Oudenes :

Dank voor dit uitgebreide verslag en zo op deze manier mee kunnen “ reizen” vanuit Nederland.

Ik zie veel foto’s langskomen. Indrukwekkend!

Gebed en vertrouwen in onze Heere, die ons altijd hoort [e-1f64f].

En ook voor Irina, die weer voor hen klaarstaat.

sterkte allemaal.

• 06 Januari 2024 - 10:14

Govert-Jan:

Erg indrukwekkend. Word je stil van. We blijven voor jullie en de mensen in Oekraïne bidden. Blessings