Vrijdag 17 april 2015 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu Vrijdag 17 april 2015 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Ton Maanen (HVVC) - WaarBenJij.nu

Vrijdag 17 april 2015

Door: CROT

Blijf op de hoogte en volg Ton

17 April 2015 | Rusland, Irkoetsk

In de eerste plaats willen we danken voor de reacties die steeds weer geplaatst worden, dat doet ons goed en weten we ook dat jullie deze berichten erg op prijs stellen.
Vandaag hebben we een rustdag gehad en onze "lading" uitgeladen. Graag willen we ook nog eens onze sponzoren hartelijk bedanken dat zij dit mogelijk hebben gemaakt om deze reis te kunnen maken en de "lading" hier te brengen. Voor digene die dit leest en ook graag hier aan bijdragen dan stellen we dat zeer op prijs want het zijn lange en kostbare reizen. Voor het gemak zullen wij gelijk ook nog even het rekening nummer doorgeven: NL09ABNA0481723447 ten name van HVVC te Urk (anbi) www.shvvc.nl
Tevens hebben we onze voertuigen weer op orde gebracht onderhoud gepleegd en alle vloeistoffen weer nagekeken.
Want we mogen volgendeweek de terugreis aanvangen en dat is best nog wel een aardige trip.
In het gebouw waar we slapen wonen nog enkele gezinnen en alleenstaande, het lijkt meer op een multie functioneel gebouw als op een kerk. Maar ze hebben hier ook de kerkzaal. Het is een gemeente met 58 leden. En ze zijn erg blij met onze "lading".
De gemeente waar we nu op bezoek zijn is voor ons best bijzonder omdat dit calvinisten zijn en die groep is erg klein in Rusland.
Wat ons ook is opgevallen dat hier veel auto's rijden met het stuurwiel een de rechter kant en bij navraag blijken dit tweede hands geïmporteerde auto's uit Japan te zijn en daar rijden ze ook links net als in Engeland.
Nu moesten onze visa's alleen nog geregistreerd worden. Dit moet op het postkantoor gebeuren. Hiervoor eerst weer formulieren invullen en dit mag niet in het Engels. Elke woonplaats enz. Dus omzetten in het Russisch, alleen hiervoor hebben we niet overal de zelfde letters voor. Uiteindelijk zo ver dat de papieren waren ingevuld en nu doet de printer het niet, ook niet na een telefonisch consult met de broer van enz. Alles op een USB stick gezet en wij maar wachten, geen paspoorten meer in bezit, dus ook niet meer naar buiten. Na enkele uren nog geen bericht. Uiteindelijk 6 uur het verlossende bericht, paspoorten terug. Nu de vraag, waarom. Zo moeilijk is dat achteraf niet. Papieren verkeerd ingevuld, dus deze heeft onze persoon dit alle maal handmatig moeten invullen. Nu waren de papieren in orde, maar we zijn te laat, we hebben hiervoor maar 7 dagen de tijd. Dit was verlopen volgens de desbetreffende beambte, nu de chef erbij en als het weekend niet als werkdagen aanmerken, dan zitten we wel op de 7 dagen en dus het probleem opgelost. Zo zie je maar dat in Rusland de regels ook voor meerdere uitleg interpreteerbaar is.
Vanavond hebben we nog even gewinkeld in de grote supermarkt (de Metro) om enkele etenswaren zoals brood en eieren te hebben voor onze terugreis.
Morgen hopen we de hele dag naar het Baikal meer te gaan en hebben we daar dus geen tijd voor.
Wel willen we nog even kijken of we voor de bus van Ton nog een nieuwe 27 Mc kunnen kopen want die is stuk gegaan waardoor we nu maar heel moeilijk kunnen communiceren tijdens het rijden en dat blijkt soms best wel handig te zijn.
De sfeer hier is goed en ook het contact met de bevolking en de mensen is de kerk is erg goed. We genieten van deze rust en kijken uit naar het bezoen aan het Baikal meer.

Wij groeten u allen en in het bijzonder onze vrouwen en kinderen en natuurlijk willen we onze ouders en andere familieleden niet vergeten.
vriendelijke groet vanuit Irkutsk

• 17 April 2015 - 19:16

Marleen :

Hej paps,
    Toch jammer dat u nu zelf de walki talki's niet mee hebt genomen

Liefs marleen

• 17 April 2015 - 20:12

Jos:

Broer en medereizigers,

Ik kan mij jullie verhalen goed voorstellen... Best wel een beetje een kriebelgevoel dat ik er nu niet bij ben. Maar geniet van de reis, van de rust, van de mensen en het contact, wij denken aan jullie en bidden voor jullie en jullie gastheren en -dames.

Ben overigens wel benieuwd of er deze keer door jullie ook een heel 'speciaal' concert gegeven is :)

Groet, Jos en Jacqueline en kinderen.

• 17 April 2015 - 20:37

Tim:

Hallo papa,

Ik vind het erg leuk om zo een mooie foto van u te zien.
    Ik mis u heel erg. Best spannend dat u in Siberië bent...

liefs Tim xxx

• 17 April 2015 - 20:48

Eline:

Hey papa,

Goed te horen dat alles goed gaat daar. Het blijft keer op keer leuk om jullie verslagen te lezen en foto's te bekijken. Wat staat u daar toch prachtig op! ☺

Veel plezier met jullie sightseeing!

♥ Liefs Eline ♥

• 18 April 2015 - 08:56

Famlie Boekee:

Beste wereldreiziger,

Wat een fantastische ervaring moet dat zijn en wij hopen dat jullie moraal goed is. De "lading" s het belangrijkst en wij begrijpen dat jullie "los"zijn. Wij bidden voor een gezegende reis en behouden thuiskomst. Groeten uit Strijen!

PS Volhouden Cees!!!

• 18 April 2015 - 11:52

EVert & Ria:

Beste Mannen,
    We waren er even een paar daagjes tussenuit geweest Renée,
    Maar nu alles weer gelezen en gevolgd tjonge tjonge met verbazing weer alles gelezen maar ook met veel verwondering en interesse! wat jullie mee maken en beleven! fijn dat de sfeer overal en onderling heel goed is, dat komt alles ten goede! een rustdag in lassen was wel nodig denk ik, wat een gedoe met al die paperassen hé.
    Tja we moeten niet hebben dat jullie daar moeten blijven hoor zonder paspoort. jullie vrouwen vinden t al saai genoeg thuis zonder jullie( hoorde van Mien, Renée haha) als jullie t.z.t D.V. thuis komen zullen jullie die "saaiheid"wel direct langdurig op heffen.
    Mannen een goede dag vandaag en zondag!
    ontvang allen een Hartelijke groet uit Gouda! liefs Evert & Ria

• 19 April 2015 - 14:11